Mitä, missä ja milloin?

Toinen pelautus pelattiin 7.10.2023, kolmas pelautus on suunnitteilla.

Mustan lipun alla on 22 pelaajan larppi, joka sijoittuu vuoden 1668 Port Royaliin Jamaikalle. Pelissä kaksi erilaisessa tilanteessa olevaa piraattimiehistöä on värväämässä uusia jäseniä The Four Pipes -nimisessä hyvämaineisessa kapakassa, ja hahmot ovat karkeasti jaotellen joko piraatteja tai piraatiksi värväytymistä harkistevia. Mukana on myös kapakan henkilökuntaan kuuluvia hahmoja. Peli käsittelee niitä elämän realiteetteja, jotka ajoivat ihmiset ryhtymään merirosvoiksi.


Pelin ikäraja on 16 vuotta ja alaikäiset tarvitsevat huoltajan kirjallisen luvan peliin osallistumiseen. Pelimaksu on 38€ (Mielikuvitusystävät ry:n jäsenille 35€). Maksulla katetaan pelipaikan vuokra, pelin tarjoilut, pelinjohdon matkakulut sekä pelinjohdon kiitosruokailu. Jos rahaa jää yli, sillä ostetaan lisää naposteltavaa peliin.

Ilmoittautuminen on sulkeutunut ja hahmojako julkaistu peliin osallistuville. Pelimaksun deadline on 7.9.2023 ja hahmot lähetetään pelaajille pelimaksun saavuttua. Jos pelaaja joutuu perumaan peliin osallistumisen, pelimaksu palautetaan, mikäli peruminen tapahtuu viimeistään 16.9. Jos peruminen tapahtuu 17.9. tai sen jälkeen, pelimaksu palautetaan vain, jos tilalle löydetään uusi maksava pelaaja. Pelinjohto etsii korvaavia pelaajia keskitetysti ensin pelin varapelaajalistalta ja toissijaisesti muusta larppiverkostostaan.

Peli pelataan Turussa Koroisten kylätalolla lauantaina 7.10.2023 iltapäivästä iltaan. Tarkat kellonajat päivittyvät vielä lähempänä peliä. Varsinaisen pelin kesto on n. 7h sisältäen juonipelaamiselta rauhoitetun ajan ruokailulle noin pelin puolivälissä. Pelissä tarjoillaan lämmin vegaaninen ruoka, pientä naposteltavaa sekä juotavaa.


Pelipaikkana toimii Koroisten kylätalon päärakennus, joka on vanha puutalo suojaisassa pihapiirissä. Peli pelataan pääasiassa sisätiloissa. Pelipaikalla ei ole yöpymis- eikä saunomismahdollisuutta.

Pelipaikan osoite on Koroistentie 2, 20380 Turku. Pelipaikalla on parkkipaikka ja sinne pääsee myös julkisilla liikennevälineillä.

Pelipaikka ei valitettavasti ole esteetön, sillä sekä sisäänkäynnillä että sisätiloissa on portaita.

Pelin teemat ja niiden käsittely

Mitä peli käsittelee?


Mustan lipun alla käsittelee todelliseen historiaan perustuvan fiktion kautta niitä taloudellisia ja sosiaalisia realiteetteja, jotka ajoivat ihmisiä ryhtymään merirosvoiksi 1600-luvun Karibialla. Pelin teemoja ovat hahmojen yhteiskunnalliset, sosiaaliset ja taloudelliset (usein karut) realiteetit, vaihtoehtojen vähyys, pienimmän pahan etsiminen sekä toki niiden kääntöpuolena uudet mahdollisuudet, toivo ja ratkaisuvaihtoehdot. Pelissä kaikilla hahmoilla on mahdollisuuksia vaikuttaa omaan tilanteeseensa.


Triggervaroitukset


Pelin maailma on väkivaltainen. Se sisältää epätasa-arvoisen yhteiskunnan, joka perustuu valkoisten ylivallalle ja merivaltojen väliselle sotaisalle kilpailulle. Toisiin kansallisuuksiin ja uskontoihin kohdistuvat ennakkoluulot sekä sukupuolten välinen epätasa-arvo ovat osa pelimaailmaa. Pelissä  englantilaisten ja espanjalaisten välinen vastakkainasettelu on myös konkreettisena pelisisältönä läsnä. Pelimaailman sukupuolijärjestelmä on kaksinapainen. Hahmot voivat ingame käyttää alkoholia ja päihtyä.



Mitä peli ei käsittele?


Peli ei ole inhorealistinen, eikä pelimaailman raadollisuudella mässäillä. Sukupuolten välistä epätasa-arvoa on pelaajaystävällisyyden nimissä loivennettu. Pelinjohto tiedostaa sukupuolen moninaisuuden huolimatta pelimaailman luonteesta ja pelaajat voivat toivoa hahmoa myös binäärin ulkopuolelta, vaikka hahmojen sosiaaliset sukupuolet onkin määritelty. Pelissä ei pelata seksuaalista vallankäyttöä tai seksuaalista väkivaltaa missään muodossa.

Pelissä käsiteltävien teemojen ulkopuolelle olen tietoisena valintana rajannut orjuuden ja mustien aseman, sillä vielä nykyäänkin rasismi ja piilorasismi ovat yhteiskunnassamme läsnä. Tällä valinnalla haluan taata kaikille pelaajille mahdollisimman turvallisen pelikokemuksen. Pelin taustamateriaaleissa orjuus on esillä, sillä orjatyövoiman käyttö oli Karibian alueen talouden peruskiviä. Pelissä ei pelata rasismia missään muodossa.

Ryyppääminen ei ole hahmojen prioriteeteissa kovin korkealla. Peli on offgame täysin päihteetön.

Offgame pelissä on nollatoleranssi kaikenlaiselle syrjinnälle, kiusaamiselle ja epäasialliselle käytökselle.

Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, jos sinulla on jokin asia tai teema, jota et halua pelissäsi kohdata, niin se voidaan huomioida hahmojakoa tehtäessä. Pelinjohtajana vastaan mielellään myös kaikkiin pelin sisältöjä koskeviin kysymyksiin ja jos mikään mietityttää, ota matalalla kynnyksellä yhteyttä sähköpostitse mustanlipunalla (miuku) gmail.com.

Ilmoittautumalla peliin vahvistat ymmärtäneesi pelin teemojen käsittelyyn tehdyt rajaukset ja sitoutuvasi pelaamaan niiden mukaisesti. Kysy siis ehdottomasti, jos jokin asia tuntuu epäselvältä!



Pelimekaniikat

Väkivallan ja voimasuhteiden mallinnus

Väkivalta mallinnetaan hidastetusti tappeluun osallistuville sopivalla intensiteetillä, eikä ketään saa lyödä oikeasti. Pelissä on ingame syy sille, miksei hahmoilla ole pelissä mukanaan aseita.


Hahmojen välillä on eroja siinä, kuinka vahvoja tai kokeneita tappelijoita he ovat. Koska pelaajien fysiikka ei välttämättä vastaa hahmojen fyysisiä ominaisuuksia, voimasuhteet merkitään näkyviin kasvojen arvilla. Mitä useampi arpi hahmolla on kasvoissaan, sitä kovempi vastus hän on tappelussa. Tieto on merkitty profiileihin arpien määränä 0-3.


Alkoholin ja päihtymisen mallinnus

Mustan lipun alla on täysin päihteetön tapahtuma. Pelaajat eivät siis saa tuoda pelipaikalle eivätkä nauttia pelipaikalla alkoholia tai muita päihteitä. Alkoholia mallinnetaan väriltään niitä muistuttavilla alkoholittomilla juomilla, kuten omena- ja marjamehulla. Jos pelaaja haluaa propata hahmolleen oman rommipullon tai vastaavan, noudatetaan samaa mekaniikkaa.

Pelin aikana ei tarvitse tarkkaan laskea ja miettiä, montako annosta joku hahmoista on juonut ja kuinka humalassa hänen tulisi todellisuudessa olla, vaan pelaajat saavat itse oman tavoittelemansa pelikokemuksen ja pelin tilanteiden mukaan päättää, miten alkoholi missäkin hetkessä vaikuttaa hahmoon.

Rahan mallinnus

Hahmoille on määritelty tietty varallisuustaso ja heillä on tietty määrä käyttövaroja pelissä. Niitä voi käyttää muun muassa peliin tulevassa uhkapelipöydässä ja hahmojen keskinäisessä kaupankäynnissä. Kapakassa puolestaan hahmoilla on piikki auki, eikä rahaa tarvitse tiskillä käyttää. Rahayksikkönä on shillinki ja sen arvosta toimitetaan pelaajille suuntaa-antat ohjeet pelaajainfoissa. Rahaa mallinnetaan eri summille merkityillä paperilappusilla.

Proppaus

Tähän peliin saa pukea ne ajanmukaiset 1600-lukuvaatteensa, jos sellaisia omistaa, mutta toimivia proppikokonaisuuksia saa aikaan hiukan modernimmistakin vaatteista. Proppauksesta tulee peliin valituille pelaajille tarkemmat ohjeet pelaajainfoissa hyvissä ajoin ennen peliä. Peukalosääntönä hahmojen vaatteille on ajan hengen mukaisuus, ei autenttisuus. Modernit piraattistereotypiat  silmälapuista, leveistä huivivöistä ja pitkistä kääntösaappaista voi kuitenkin jo tässä vaiheessa heittää romukoppaan.


Turvamekaniikat

Turvamekaniikkoina pelissä käytetään turvasanaa (joka on turvasana) sekä liikennevaloja. Nämä mekaniikat ovat tuttuja monille larppaajille ja käydään tarkemmin läpi pelaajainfoissa sekä pelin alkubriiffissä. Pelissä on paikan päällä tukihenkilönä tiimistä Henkka (Henriikka Talvensaari), joka on koko pelitapahtuman ajan offgame ja pelaajien käytettävissä.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita